Woliera Strona Główna Woliera
Forum dla milosnikow ptactwa

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Zbiorniki wodne w hodowli blaszkodziobych
Autor Wiadomość
el lobo 



Województwo: łódzkie
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 28 Lis 2006
Posty: 238
Wysłany: 2008-01-23, 18:52   Zbiorniki wodne w hodowli blaszkodziobych

Podstawa hodowli ptaków wodnych to odpowiedni zbiornik. Najmniejsze znaczenie ma on w przypadku gęsi, ale i dla tych ptaków musi spełniać podstawowe wymogi.
To jaki to będzie zbiornik zależy od jego przeznaczenia. Nieduży zbiornik z tworzywa sztucznego może w zupełności wystarczyć, jeśli chcemy mieć parkę kaczek do ozdoby i nie zależy na ich rozmnażaniu. Jeśli chcemy hodować i to większą ilość ptaków, to dobrze jest pooglądać jak zaprojektowane i wykonane maja zbiorniki inni hodowcy i jakie rozwiązanie stosowane jest najczęściej.
Zbiorniki zasadniczo możemy podzielić na naturalne i sztuczne. Każdy ma swoje plusy i minusy. Zbiorniki naturalne nie są dostępne dla każdego, muszą ku temu wystąpić odpowiednie warunki terenowe. Odpowiednio wysoki poziom wód pozwala na wykopanie zbiornika, ale będzie również stwarzał problemy, gdyż w okresie intensywnych opadów wybieg wokół zbiornika może zmienić się w bagno i konieczne będzie jego odpowiednie przygotowanie. Jeśli zbiornik naturalny nie będzie zbiornikiem przepływowym to bardzo trudne do osiągnięcia będzie zapewnienie higieny, żyjącym na takim wybiegu ptakom. Wbrew krążącym opinią, że ptakom wodnym błoto nie przeszkadza, gdyż w naturze żyją w takich warunkach, chciał bym tylko wskazać, że jest kolosalna różnica między mułem rzecznym, a kaczymi odchodami wymieszanymi z woda i ziemią. W zbiornikach bezodpływowych konieczne jest, więc instalowanie filtrów i dbanie o to by obsada nie była za duża, gdyż to w krótkim czasie może doprowadzić do wybuchu różnych chorób. Nawet jeśli będzie się przestrzegać wspomnianych zaleceń, to konieczne jest okresowe osuszenie zbiornika i czyszczenie jego dna, co nie należy do przyjemnych zajęć, a jeśli zbiornik jest spory i nie był czyszczony dość długo, a wokół niego rosną drzewa liściaste to jest to naprawdę żmudna i śmierdząca robota. Kolejnym problemem jest odpowiednie zabezpieczenie ptaków, gdyż niebezpieczeństwo nie tylko przychodzi z lądu, ale i z powietrza. Przy dużych zbiornikach zabezpieczenie ich z góry siecią jest trudne, a im zbiornik większy tym takie rozwiązanie kosztowniejsze i trudniejsze do wykonania. Wielkość zbiornika będzie miała także wpływ na zachowanie ptaków, możliwość ich kontroli i prowadzenie racjonalnej polityki hodowlanej. Może się okazać, że jedyną możliwością odłowu ptaków będzie sieć rybacka, co wiąże się z dużym niebezpieczeństwem utraty życia przeze ptaki w trakcie takich operacji. Niewątpliwą zaletą zbiorników naturalnych jest możliwość stworzenie ekosystemu, z odpowiednia obsada roślinną i zwierzęca, co będzie rzutowało na sukcesy hodowlane zwłaszcza w przypadku gatunków zaliczanych do trudnych.
Jednak ptaki z takich dużych naturalnych zbiorników będą problematyczne w utrzymaniu w warunkach jakie mogą zapewnić zwyczajni hodowcy, czyli wybieg + oczko wodne.
Sztuczne zbiorniki można podzielić na 2 typy: naturalizowane oczka wodne i baseny. Naturalizowane oczka są budowane według zasad budowy oczek ogrodowych, czyli posiadają różne strefy głębokości, często dno jest wyłożone kamieniami lub grubym żwirem, rosną w takich oczkach różne rośliny. Takie zbiorniki wydają się idealne do hodowli, ale tylko się wydają, bo utrzymanie w nich odpowiedniej higieny jest bardzo trudne, tym bardziej, gdy dno wyłożone jest kamieniami. W hodowlach takiego typu oczka wodne stosowane są zazwyczaj w przypadku gatunków uznawanych za trudne. Najczęstszym więc rozwianiem stosownym w hodowlach są baseny. Zbiorniki takie budowane są według zasady, które zapewniają maksymalną czystość wody, czyli ściany wykonane z gładkiego materiału ułatwiającego usuwanie glonów i innych zanieczyszczeń, kształt dna wyprofilowany w ten sposób, że zanieczyszczenia zbierają się w jednym miejscy i nie są wznoszone przez pływające ptaki. Materiał z jakiego wykonane są baseny może być przeróżny, tak jak ich kształt, wszystko zależy od możliwości finansowych i terenowych oraz pomysłowości, chociaż niektóre rozwianie są lepsze, jeśli chodzi o kształt, a inne gorsze. Projektując sztuczne zbiorniki należy również zastanowić się nad tym, czy woda będzie filtrowana ( takie rozwiązanie sprawdza się przy dużych powierzchniowo zbiornikach i malej obsadzie), czy też woda będzie wymieniana. Ten aspekt należy rozważyć w odniesieniu do własnych warunków terenowych (dostępność zbiorników wodnych, studni itp. , z których można zaopatrywać się w wodę) oraz kosztowności danego rozwiązania. Tu duże znaczenie ma skala hodowli.
_________________
© Michał "Lobo" Bugajski
 
 
sroszkowski 
Specjalista
Założyciel Forum!



Województwo: mazowieckie
Pomógł: 7 razy
Wiek: 69
Dołączył: 08 Lip 2006
Posty: 1788
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2008-01-23, 19:30   

To znakomity temat dla samej "Woliery". Potrzebne są jednak dobre ilustracje. Zapraszam serdecznie wszystkich tych, którzy hodują blaszkodziobe i mają dobrej jakości zdjęcia o zaprezentowanie swoich zbiorników wodnych. Można by jeszcze zdążyć do marcowego numeru.
 
 
Adrian14 
MŁODSZY REDAKTOR



Województwo: Kuj-Pom
Pomógł: 4 razy
Wiek: 32
Dołączył: 21 Cze 2006
Posty: 230
Skąd: Żołędowo/Bydgoszczy
Wysłany: 2008-01-23, 19:45   

Moje zbiorniki naturalne, zdjęcia robione w lato:





Dodam jeszcze że podczas odłapywania kaczek na zimę, był już cienki lód w niektórych miejscach. Samiczka Głowienki podczas odłapywania zanurkowała właśnie pod lód 8) .
Podczas wynurzania uderzyła z pod spodu w lód, ale na szczęśćie wydostała się na powierzchnie.
Ostatnio zmieniony przez Adrian14 2008-01-23, 19:45, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
el lobo 



Województwo: łódzkie
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 28 Lis 2006
Posty: 238
Wysłany: 2008-01-23, 20:21   

Zdjęcia róznych rodzajów zbiorników






























[ Dodano: 2008-01-26, 21:48 ]
Teraz trochę o technologii budowy basenów. Najtańszym rozwiązaniem jest budowa takiego zbiornika w oparciu o drewnianą ramę i folie basenową. Folia minimum 0,5 mm i najlepiej w jasnej barwie, niebieska, zielona, gorsza jest czarna, bo sprzyja nagrzewaniu wody, co nie jest korzystne,. Można też zbiornik wykonać z betonu, ale rozwiązanie pierwsze może spokojnie służyć nam przez kilka lat, a remont razem z wymianą stelaża zajmie góra kilka godzin. Zaletą jest również to, że w krótkim czasie możemy zmienić położenie basenu, co w przypadku zbiorników betonowych raczej nie wchodzi w grę. Budowę zaczynamy od ustalenia miejsca zbiornika na wybiegu. Nie może to być najniżej położone miejsce, gdyż będzie się wokół zbiornika tworzyć błoto. Najlepiej, by było to miejsce najwyżej położone, a jeśli wybieg jest płaski, to należy tak wykonać zbiornik, by lustro wody było kilka centymetrów powyżej poziomu gruntu na wybiegu. W umiejscowieniu zbiornika należy brać również pod uwagę, to w jaki sposób podzieli on wybieg. Zaleca się takie umiejscowienie zbiornika by od ściany woliery lub wybiegu do brzegu zbiornika pozostało około 5 metrów wybiegu (choć im więcej tym lepiej). Na takiej przestrzeni będzie wystarczająca ilość miejsca na krzewy i inne rośliny, miejsca lęgowe dla kaczek, pojemniki z karmą. Jeśli powierzchnia wybiegu lub woliery uniemożliwia centralne umiejscowienie zbiornika , wówczas należy zbiornik zbudować przy jednej ze ścian wybiegu, pozostawiając pomiędzy ścianą, a brzegiem zbiornika wąski pas gruntu, który będzie można wykorzystać jako miejsce wykładania karmy oraz do przemieszczania się w trakcie czynności ”obsługowych”. Jeszcze jednym czynnikiem, który powinien być uwzględniany przy umiejscowieniu zbiornika jest zacienienie. Powinno się budować zbiorniki w miejsca, które choć przez część dnia są zacienione. Zacienienie, jak i jasna barwa folii użytej do budowy zbiornika ograniczają nagrzewanie się wody w czasie letnich upałów. Aby zbiorniki budowane z folii służyły długo wskazane jest wyłożenie przestrzeni między folią a gruntem materiałem, który zapobiegnie przebiciu folii przez kamienie. Pod ciężarem wody ziemia pod oczkiem osiada i może się zdarzyć, że kamienie, których w trakcie kopania nie było widać, przebija folię. Jako materiału izolacyjnego można z powodzeniem użyć starych dywanów i wykładzin, specjalnej pianki kładzionej pod panele podłogowe, płyt cienkiego styropianu, czy papy dachowej. Grunt przylegający bezpośrednio do brzegów zbiornika też wymaga odpowiedniego przygotowania. Nawet jeśli lustro wody jest wyżej niż poziom gruntu, to rozchlapana ze zbiornika woda zachęca kaczki do kopania w mokrej ziemi. Można oczywiście obłożyć brzegi darnią, którą zerwało się w trakcie kopania dziury pod oczko, ale to rozwiązanie krótkotrwałe, gdyż prędzej czy później pojawia się w niej dziury i błoto. W zależności od przepuczalności podłoża można teren wokół oczka wyłożyć otoczakami lub warstwą piasku. Jeśli zdecydujemy się na kamienie to nie mogą być to kamienie o porowatej powierzchni, gdyż w krótkim czasie takie podłoże przyczyni się uszkodzenia kaczych łap. Piasek to dobre rozwianie, jeśli jego warstwa liczy kilka cm. Prócz osuszania terenu wokół oczka będzie on źródłem gastrolitów. Jednak zastosowanie piasku też ma pewne ograniczenia, gdyż można go użyć tylko wokół zbiorników opróżnianych za pomocą pomp zanurzeniowych. Piasek będzie sukcesywnie nanoszony do oczka na mokrych kaczych łapach i będzie osiadał na dnie zbiornika. Pompa sobie z nim poradzi, ale jeśli zbiornik ma kanalizację, to piasek może doprowadzić do zapchania rur odprowadzających wodę z oczka. Piasek będzie więc wymagał uzupełniania co pewien czas.
_________________
© Michał "Lobo" Bugajski
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,03 sekundy. Zapytań do SQL: 13